همسر

همسر

همسر
همسر

همسر

همسر

ازدواج با این مردان برای شما خطرناک است

برخی مردها خصلت هایی دارند که آن ها را برای زندگی مشترک نامناسب می کند 
 
 
 
شاید با این جمله آشنا باشید که « امروزه ازدواج به بزرگ ترین ریسک زندگی دختران و پسران تبدیل شده است». به هر حال پیچیدگی روابط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به خصوص در جوامع شهری باعث شده بسیاری از افرادی که در آستانه ازدواج هستند،


 در رفتارها و ارتباط های اولیه چهره واقعی خود را نشان ندهند. برخلاف تصور اغلب جوانان، ازدواج تنها یک تصمیم عاطفی نیست بلکه باید کاملا حساب گرانه و مهندسی شده باشد تا همسران در طول زندگی مشترک به بن بست نرسند. در واقع باید در این راه طرفین به شناخت دقیق از هم برسند.


تجربه نشان داده است هرچه این شناخت دقیق تر و قوی تر باشد، ازدواج سرنوشت بهتری خواهد داشت. در این میان اما هستند مردانی که به هیچ عنوان برای ازدواج مناسب نیستند؛ آن ها را به اصطلاح «مردان خطرناک» برای ازدواج می نامیم. این افراد شخصیت هایی دارند که آن ها را برای ازدواج نامناسب می کند.


به همین دلیل دختران جوان باید در مقابل این قبیل افراد وارد ارتباط عاطفی نشوند و فکر نکنند که با ازدواج همه مشکلات حل می شود. در این شماره برخی از این افراد را به دختران جوان معرفی می کنیم تا آن ها هوشیارانه تر و آگاهانه تر به موضوع نگاه کنند و از سیستم «انتخاب عاقلانه، زندگی عاشقانه » استفاده کنند. در شماره های آینده نیز می توانید منتظر معرفی سایر افراد نامناسب باشید.


1 شناخت همسر آینده از چه راهی باید حاصل شود؟
دلیل این که مشاوران خانواده به خانواده ها پیشنهاد می کنند برای عقدکردن فرزندان شان عجله نکنند ایجاد فرصت برای شناخت دقیق تر و آگاهانه است. زمان مناسب برای آشنایی حداقل بین ? تا ? ماه است. در این مدت دختر و پسر می توانند در کنار خانواده ها و با رعایت اصول شرعی و عرفی به شناخت مناسب تری نسبت به طرف مقابل و خانواده او دست یابند.


تصور کنید شما با شخصی هم جنس خودتان ارتباطی دوستانه را شروع می کنید، بدون شک در اوایل ارتباط هر ? شما سعی می کنید خود واقعی تان را کمی پنهان کنید و خودتان را از آن چیزی که هستید بهتر نشان دهید که این اتفاق گاهی ناخودآگاه روی می دهد.


در اصل اکثر انسان ها نقابی بر چهره دارند اما وقتی با این فرد مدتی به رفت وآمد می پردازید و اصطلاحا یخ تان آب می شود، افکار و رفتارهای خود را کمتر پنهان می کنید و شناخت دو طرفه بهتری بین شما ایجاد می شود،


به جز شخصیت نمایشی که در واقع هنرپیشه هایی هستند که شناخت شان کار دشواری است بقیه شخصیت ها را به مرور زمان می توان شناخت به شرط آن که افراد ابزار این شناخت را داشته باشند و این ابزار آگاهی است.


2 پیش شرط های ازدواج
با توجه به این که این مطلب در صفحه دختران نگاشته می شود عنوان آن را مردان خطرناک برای ازدواج قرار دادیم. هدف ما این است که این ابزار را به دختران بدهیم تا در مسیر شناخت، گام های مناسب تری بردارند و وارد ارتباطات بیمار و مشکل ساز نشوند، فراموش نکنیم که همواره پیشگیری بهتر از درمان است.


اگر افراد شناخت مناسبی از خودشان داشته باشند و بدانند که به چه فردی با چه الگوهایی نیاز دارند و همچنین با مشورت با متخصصان امر ازدواج دست به انتخاب بزنند،


احتمال طلاق عاطفی و قانونی به حداقل خواهد رسید. گاهی من با مواردی مواجه می شوم که دوره نامزدی هم بین زوجین وجود داشته حتی زمان آن هم مناسب بوده اما چون ابزار شناخت میسر نبوده نتوانسته اند به تشخیص مناسبی برای انتخاب یا عدم آن برسند.


مثلا دختر می گوید من به مادرم گفتم که این پسر دائم من را چک می کند، شکاک است، بد دل است ولی پاسخ مادرم این بود که این نشانه توجه و دوست داشتن است، بعد از ازدواج درست می شود!

اما من هشدار می دهم که خیلی اوقات این ها علائم بیماری و اختلال است و متاسفانه بسیاری از این قبیل افراد در ارتباط های اولیه موفق می شوند،


اعتماد دختران را جلب می کنند. به عقیده من اشخاص هم به زمان مناسب و کافی نیاز دارند و هم به دانش و آگاهی. با این حال پیشنهاد من این است که مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرند. گاهی اوقات افراد احساس می کنند به مشاور نیاز دارند


اما سراغ درمانگری می روند که مثلا بیشتر روی اختلالات روانی کار می کند. قطعا شما هنگامی که دندان درد دارید نزد چشم پزشک نمی روید.


3 معتادان، بزهکاران و...
بد نیست ابتدا به صورت فهرست وار مردان نامناسب برای ازدواج را بشناسید تا در ادامه برخی از بارزترین آن ها به شکل مبسوط معرفی شود.


دسته مطرح از افراد خطرناک، مردانی هستند که اعتیاد دارند، چه اعتیاد به داروهای روانگردان و چه مخدرهای دیگر. اعتیاد وابستگی روانی است، فرقی نمی کند؛ روانگردان، مخدر، محرک یا هرچیز دیگر. با عبور از این دسته، به افراد بزهکار می رسیم،


افراد سابقه داری که معمولا سوء سابقه ای در دستگاه قضایی دارند مانند دزدان، افراد کلاهبردار و امثالهم. دسته


دیگر افرادی هستند که دچار اختلالات روانی هستند و معمولا روان پزشک شان آن ها را از ازدواج منع می کند مثل بیماران اسکیزوفرنی، افسردگی های حاد و دیگر اختلالات که پیش آگهی خوبی در درمان ندارند. دسته بعد می توان به شخصیت های ناپخته، افراد تکانشی و افرادی که از هوش اجتماعی و هیجانی پایینی برخوردار هستند، اشاره کرد.


دسته بعد افرادی هستند که اختلالات شخصیت دارند مانند: شخصیت شکاک، ضد اجتماعی، توفانی، منزوی، سرسخت، نمایشی، عجیب و غریب، منفعل_ مهاجم، خودپسند و شخصیت وابسته و دسته دیگر تیپ های شخصیتی خسیس، بیکار و رفیق باز هستند.


 بد نیست با این ? تیپ شخصیت آخر بیشتر آشنا شوید سپس به تفصیل دیگر دسته ها را برای تان شرح خواهم داد.


4 مردان خسیس: وقتی خرج کردن احساس بد ایجاد می کند
شما ممکن است بشنوید که فردی خسیس است اما هنگامی می توان فردی را به عنوان شخصیت خسیس شناخت که چند ویژگی در او مشهود باشد.


یکی از ویژگی های بارز فرد خسیس این است که فرقی نمی کند از لحاظ مالی، فرد توانمندی باشد یا کم توان چون در هر صورت موضوع پول خرج کردن احساس بدی به او می دهد. یعنی گاهی اوقات حتی در پوشش ترجیح می دهد از لباس دیگران استفاده کند مانند برادر یا دوستی که سایزشان یکی باشد. پول دارد ولی از این که داخل فروشگاه برود و جنسی را تهیه کند احساس بدی پیدا می کند.


به خصوص اگر این خرید را بخواهد برای کس دیگری انجام دهد، تا جایی که بتواند از این کار اجتناب می کند. حالا تصور کنید این فرد شریک زندگی پیدا کند و این شریک زندگی یک خانم خانه دار باشد که مایحتاجش را این فرد باید تامین کند چه وضعیت آزاردهنده ای می تواند ایجاد کند.


مرد خسیس، استاد فلسفه بافی درباره این مسئله است که هزینه کردن اشتباه است. به عنوان مثال می گوید، این جنسی که حالا ? هزارتومان است من می توانم ? هزارتومان بخرم و گاهی واقعا آنقدر می گردد تا پیدا کند.


او تا آنجا که بتواند سعی می کند کمتر مسئله ای به نام پول خرج کردن را انجام می دهد. برخی اوقات این افراد بسیار توانمند هستند ولی پول خرج کردن حال شان را بد می کند.


5 پاسخگویی برای هر هزینه
با یک نشانه نمی توان به تشخیص رسید بلکه باید نشانه ها را به صورت مداوم ببینید تا به نتیجه برسید. به عنوان مثال پسر و دختری در دوران آشنایی برای ازدواج ممکن است به یک رستوران بروند. ممکن است بر حسب تصادف آن روز پسر پول محدودی به همراه داشته باشد


و در ارائه سفارش دقت خاصی نشان دهد ولی اگر این رفتار دائما تکرار شود و این فرد در انتخاب رستوران مدام به قیمت توجه کند، می تواند نشانه ای باشد مبنی بر این که ممکن است این فرد خسیس باشد.


من مراجعی داشتم که می توانم بگویم ثروتمند بودند و صاحب خانه و ماشین گران قیمت اما به همسرش می گفت: «چرا به جای این که از بازارهای ارزان قیمت، میوه تهیه کنی به فروشگاه دیگری می روی که میوه را گران تر می فروشد.»


شاید این موضوع منطقی به نظر برسد ولی در جایی که با فشار، خشم و عصبانیت و بحث های طولانی مرد برای چنین موضوعی مواجه هستیم موضوع غیرطبیعی و آزار دهنده خواهد شد و شما با شخصیتی خسیس روبه رو هستید که بابت هر هزینه ای باید پاسخگو باشید.


6 مردان بیکار: با انجام ندادن آزار می رساند
شخصیت های بیکار افرادی هستند که بیشتر با کارهایی که انجام نمی دهند دیگران را آزار می دهند نه با کارهایی که انجام می دهند، این افراد از کاری که ساعت کاری مشخص داشته باشد، بیزارند.


اگر هم به ناچار در اداره یا شرکتی کار کنند که قرار باشد از ? صبح تا ? بعدازظهر آنجا باشند، بدون شک بین کار، زمانی که رئیس شان نباشد از کار فرار می کنند.


این افراد به دنبال کارهایی هستند که با کمترین میزان کار کردن بیشترین درآمد را داشته باشند. جالب اینجاست برخی از این افراد به دنبال گنج هستند و در حال حاضر هم وجود دارند افرادی که چنین خصوصیاتی داشته باشند.


یکی از مراجعان من خانمی است که شکایتش این است که شوهرش ?? سال است که به دنبال گنج است و به نصایح من و دیگران در مورد بی فایده بودن این کار توجه نمی کند.


این افراد مسئولیت پذیر نیستند و از زیر کار فرار می کنند. مثلا اگر قرار باشد لامپ اتاق را عوض کنند ممکن است این کار یک ماه طول بکشد. این اشخاص معمولا در حال نقشه کشیدن هستند تا چگونه ره ???ساله را یک شبه طی کنند.


7 مرد رفیق باز:همه چیز تحت تاثیر رفاقت
شخصیت رفیق باز به کسی اطلاق نمی شود که تعدادی دوست صمیمی دارد چون لازم است افراد تعدادی یا حداقل یک دوست صمیمی داشته باشند. اگر فردی هیچ دوستی نداشته باشد این یک زنگ خطر است. کسی که نتوانسته دوستی صمیمی داشته باشد می تواند همسری صمیمی باشد؟ اما شخصیت رفیق باز برای رفاقت زندگی می کند.


در ذهن این افراد همیشه عناوینی مانند: دوست، رفیق، مرام، معرفت و... آنقدر پررنگ است که همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد. این افراد دائم در تماس با دوستان خویش هستند و بیشتر وقت شان را با آن ها می گذرانند. آن ها به خاطر دوستان شان همه چیز زندگی شان را تحت الشعاع قرار می دهند.


 در مورد این افراد نباید فکر کنید که ازدواج می کنند و خوب می شوند. این جمله بسیار خطرناک است چون گاهی اوقات نه تنها بهتر نمی شوند بلکه بدتر هم می شوند. بهتر است بپذیرید که باید افراد به یک حدی از تعادل و شناخت برسند و بعد وارد مرحله ازدواج شوند. در این شخصیت اول دوستان و گروه دوستان در اولویت هستند و بعد مسائل دیگر زندگی.


8 مرد ضد اجتماعی: دروغگو، فریبکار، بی رحم
فردی که شخصیت ضد اجتماعی دارد چند ویژگی مشخص دارد. این فرد به شدت علاقه مند به شرکت در فعالیت های خلاف قانون است و معمولا اگر بتوان به سوابق شان دسترسی پیدا کرد، سابقه دار هستند مثل دعوا کردن، نزاع دست جمعی یا تخریب اموال عمومی. این ها افرادی هستند که نمی توانند از کنار چیزهای تمیز یا مناسب به راحتی بگذرند.


مثلا اگر یک ماشین مشکی متالیک ببینند حتما خطی عمیق دورتادور ماشین می اندازند. ? ویژگی مهم در این افراد هست که آن ها را خطرناک می کند و آن هم دروغگویی، فریبکاری و بیرحمی آن هاست.


این افراد دروغگوهای حرفه ای هستند و معمولا حافظه قوی در دروغگویی دارند و لو نمی روند. شاید این طور فکر کنید که با چنین شخصیتی کسی ارتباط عاطفی برقرار نمی کند ولی باید بگویم این افراد در شروع ارتباط افرادی مناسب، قابل اعتماد، صادق، مهربان، شوخ طبع و آرام هستند.


چنین شخصیتی کاملا طرف مقابل را جذب می کند ولی این ابتدای کار است. اصلا شاید از این روش استفاده می کند که زمینه را برای سوءاستفاده و فریبکاری فراهم کند. این افراد شما را سوار ماشینی می کنند


که کرایه کرده اند، در مسیر، خانه بزرگی را به شما نشان می دهند و می گویند این خانه ماست، در ادامه به کارخانه ای می رسید و می گوید این کارخانه متعلق به پدر اوست و اتفاقا دربان کارخانه سری به نشانه سلام و ارادت تکان می دهد و شما را مطمئن می کند که این فرد راست می گوید درحالی که او از قبل پولی به دربان داده تا وقتی از آنجا رد می شود این کار را انجام دهد.


 تا این که یک روز با شما تماس می گیرد و می گوید من یک میلیون تومان کم آورده ام و اگر می توانی آن را به من بده تا فردا به حسابت می ریزم. شما در این لحظه فکر می کنید که حتما یک مشکل خاصی پیش آمده و خوشحال می شوید که به شما گفته که مشکل دارد. در حقیقت دیگر نباید دنبال پول تان بروید. اگر کارت اعتباری تان پیش او جا بماند، مطمئن باشید که حساب تان خالی خواهد شد. او تا بتواند از شما سوءاستفاده می کند.


9 آن ها عذاب وجدان ندارند
افراد دارای شخصیت ضد اجتماعی چند ویژگی دیگر هم دارند. معمولا در این افراد اعتیاد رواج دارد. رفیق بازی هم در آن ها دیده می شود و رانندگی خطرناک دارند. این فرد رابطه را کنترل می کند و خودش را همواره محق می داند و اجازه سرزنش کردن به شما نمی دهد.


 اگر جایی شما متوجه دروغگویی این فرد شوید بسیار ناراحت خواهد شد ولی علت این ناراحتی این است که چرا نقشش را خوب ایفا نکرده و شما مچش را گرفته اید، علتش عذاب وجدان نیست. در این افراد چیزی به عنوان عذاب وجدان وجود ندارد.


 این افراد احساس گناه نمی کنند و به مرور خشونت نشان می دهند اما در اوایل ارتباط اینگونه نیستند. اگر مچ او را بگیرید شروع می کند به اشک تمساح ریختن و اعلام می کند که اشتباه کرده و دیگر تکرار نمی شود.


آگاه باشید که این فرد در حال فراهم کردن زمینه برای سوءاستفاده بعدی است. این افراد به همسرشان و دیگران دروغ زیاد می گویند و این دروغگویی ها از نوع سودآور است. از دیگر ویژگی های منفی این افراد که در طول زمان بروز می کند می توان به پرتوقع بودن و بددهانی اشاره کرد.


10 آیا آن ها قابل درمان هستند؟
بیشتر درمانگران معتقدند؛ نباید به درمان این قبیل افراد امیدوار بود. در واقع درمان آن ها کاری دشوار و درصورتی که با درمانگرشان همکاری کنند، روندی چند ساله خواهد داشت. در اختلالات شخصیت به این دلیل که از کودکی فرد با یکسری الگوها عجین می شود، گرفتن این الگوها از این افراد کار بسیار دشواری است.


نکته حائز اهمیت این است که این افراد فکر می کنند که دیگران اشتباه می کنند. واردشدن به حیطه درمان این افراد حتی برای درمانگران نیز کار دشواری است و مشکل اینجاست که دختران با چنین افرادی وارد ارتباط می شوند و بعد می خواهند نقش درمانگر را برای آن ها بازی کنند و دیگر نمی خواهند از رابطه بیرون بروند.


عموما این دختران موفق نمی شوند و فقط چند صباحی از عمرشان را تلف می کنند و بعضا آسیب های غیرقابل جبرانی هم می بینند. مثلا فرد خسیس با الگوهایی زندگی کرده است که حاضر نیست آن الگوها را تغییر دهد بلکه به آن ها باور دارد.


 زمانی می توان به درمان امیدوار بود که فرد خودش به این نتیجه برسد که طرز تفکرش زندگیش را مختل کرده و نیاز به کمک تخصصی دارد. به عنوان مثال فرد معتاد زمانی می تواند بر اعتیادش غلبه کند که به


این نتیجه برسد که اعتیاد دارد و به جای انکار، معترف باشد و طلب کمک کند. به عبارتی این بهترین زمان برای کمک به اوست. در غیر این صورت دوباره چرخه معیوبی تکرار می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد