همسر

همسر

همسر
همسر

همسر

همسر

استرس زیاد زنان و راه حل


می‌گویند زن امروزی در دریایی از استرس‌ها غوطه‌ور است. امروز، بیشتر زنان ‌علاوه بر اینکه درگیر عوامل استرس‌آور سنتی هستند، مانند خواست‌هایی که فرزندان و والدین‌شان از آنها دارند در معرض استرس‌های قابل‌ملاحظه محیط کار نیز قرار دارند...


مسوولیت‌های مربوط به خانه‌داری و فرزندپروری، دستمزد ناعادلانه (دستمزد زنان هنوز به طور متوسط 70 تا 80 درصد دستمزد مردانی است که همان مسوولیت را با همان میزان تحصیلات بر عهده دارند) و از همه مهم‌تر ناتوانی در برقراری توازن بین شغل و مسوولیت‌های خانوادگی باعث شده است بزرگ‌ترین مشکل روزانه زنان شاغل دنیا، استرس باشد.


این شرایط برای زنان جوانی که عهده‌دار مشاغل رده بالا هستند و ضمنا در خانه مسوولیت نگهداری از کودک و خانه‌داری را برعهده دارند، بیشتر مصداق پیدا می‌کند.


مردان، پس از کار روزانه استرس‌آور، وقتی به خانه برمی‌گردند معمولا استراحت می‌کنند اما زنان، پس از انجام دادن هما‌ن مشاغل و بازگشت به خانه‌‌، استراحت نمی‌کنند.


این استرس‌های ناشی از شیفت دوم کار روزانه است که بسیاری از زنان را از لحاظ عاطفی و جسمانی به زانو درمی‌آورد. بعضی زنان به علت داشتن توانایی کافی برای تشخیص و کنار آمدن با استرس، بهتر از مردان استرس را در زندگی خود کنترل می‌کنند. در میان گذاشتن ناکامی‌ها با دوستان یا حتی گریه کردن می‌توانند بدترین آثار استرس را کاهش دهند. این احتمال وجود دارد که زنان با آگاهی از استرس‌زا بودن زندگی خود، برای بهتر زیستن روش مناسبی انتخاب کنند. غالبا زنان با اتخاد رژیم غذایی مناسب، کم کردن وزن، ترک سیگار، خواب کافی یا برنامه ورزشی، ناکامی‌های خود را برطرف می‌کنند و به این وسیله به کمک خود می‌شتابند.


زنانی که احساس می‌کنند در استرس غرق شده‌اند، احتمال دارد بعضی راهبردهای مقاومت در مقابل استرس را اتخاذ کنند، مثلا تعیین منبع اصلی استرس، مشخص کردن اولویت در خواسته‌ها و رضایت خاطر داشتن از اموری که کمتر استرس آورند، تنظیم یک برنامه روزانه ثابت و جلب حمایت‌های اجتماعی و اطمینان به توانایی‌های شخصی برای حل مسایل، می‌توانند به بعضی زنان کمک کنند تا استرس خود را بهتر کنترل کنند.


گاهی پذیرش این واقعیت که هیچ‌کس نمی‌تواند تمام مشکلات را یک شبه از میان‌ بردارد یا پذیرش شکست‌های موقتی در فعالیت‌های روزمره، می‌تواند به بعضی زنان که فشار زیادی را تحمل می‌کنند، کمک کند تا استرس خود را کاهش دهند. شما این‌طور فکر نمی‌کنید؟ بهتر است به خودتان کمک کنید تا از استرس‌های بیماری‌زا رها شوید. هیچ‌کس بهتر از خودتان نمی‌تواند برای حفظ سلامت روانی شما قدم بردارد

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد